Het spannende overlevingsverhaal van een 28-jarige man die bijna 20 uur in het water lag nadat hij eind vorige maand van een cruiseschip van de Amerikaanse cruisemaatschappij Carnival Cruise Line was gevallen, eindigde met een happy end.

James Michael Grimes vertelde over het eten van bamboe en het vechten tegen kwallen in de wateren van de Golf van Mexico. Hij is tot nu toe de elfde persoon die dit jaar van een cruiseschip viel, blijkt uit gegevens verzameld door Ross Klein, een hoogleraar aan de Memorial University van Newfoundland, die een website over cruiseveiligheid beheert.

De spannende verhalen over wilde zeeën doen misschien anders vermoeden, maar incidenten waarbij iemand overboord slaat zijn op cruiseschepen echt een zeldzaamheid, volgens gegevens uit de sector en van deskundigen.

De “enige manier” om overboord te vallen is door “doelbewust op en over de veiligheidsbarrières te klimmen”, zei een woordvoerder van cruisemaatschappij Carnival vorige week tegen Insider.

De statistische kans om in het water te vallen is klein - en nog kleiner wanneer passagiers hun verstand erbij houden, aldus deskundigen. 

"De overgrote meerderheid sloeg overboord door roekeloos gedrag of een vorm van opzettelijk handelen", vertelde Brian Salerno, de senior vicepresident voor maritiem beleid bij de Amerikaanse brancheorganisatie voor cruisemaatschappijen CLIA aan The New York Times. "Mensen vallen niet zomaar per ongeluk van een schip."

In 2019 waarvan gegevens beschikbaar zijn van voor de coronapandemie, vielen 25 mensen van boord, blijkt uit een CLIA-rapport uit 2020. Dat aantal omvat zowel passagiers als bemanningsleden.

Aangezien dat jaar meer dan 13,7 miljoen passagiers aan boord van een cruiseschip gingen, is de kans om overboord te slaan minder dan 0,000001 procent.

In de tien jaar vanaf 2009 waarin onderzoek werd gedaan naar incidenten waarbij iemand overboord sloeg, bleek dat altijd "het resultaat van een opzettelijke of roekeloze daad", aldus het CLIA-rapport.

De organisatie registreerde van 2009 tot 2019 in totaal 212 incidenten met overboord geslagen passagiers. Van de iets meer dan tweehonderd mensen die overboord vielen, werden er slechts 48 met succes gered. 

Op alle cruiseschepen zijn belangrijke veiligheidsmaatregelen getroffen

Het lage overlevingspercentage van degenen die in het water belanden, is de reden waarom cruiseschepen prioriteit geven aan het voorkomen dat mensen overboord vallen.

"Cruiseschepen zijn vandaag de dag de veiligste schepen die ooit hebben gevaren, dankzij de regels, voorschriften en technologische innovaties," vertelde Andy Harmer, directeur van CLIA in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, aan The Telegraph.

Verschillende veiligheidsvoorschriften, waaronder uniforme minimale reling- en balkonhoogtes, en andere barrières, zijn verplicht op alle commerciële cruises om mensen op het schip te houden, vertelde Sarah Kennedy, een woordvoerder van CLIA, in 2018 aan The Points Guy. 

De vooruitgang in geavanceerde veiligheidsontwerpen betekent dat het aantal incidenten met passagiers die overboord slaan over het algemeen afneemt, zo blijkt uit gegevens van CLIA. "Het is veel ongebruikelijker dan twintig jaar geleden," vertelde Carolyn Spencer Brown, chief content officer bij Cruise Media, aan The New York Times in 2021.

Grimes, de 28-jarige passagier die tijdens Thanksgiving werd gered, vertelde vorige week aan Good Morning America dat hij vage herinneringen heeft aan zijn val. Hij erkende een paar drankjes te hebben gedronken op de avond dat hij overboord sloeg, maar zei dat hij niet dronken was. Hij reageerde niet op verzoeken van Insider om commentaar. 

Alcohol is een veel voorkomende factor bij incidenten waarbij mensen in het water vallen, vertelde Klein aan The Times, vooral wanneer cruiseschepen drankpakketten van een week aanbieden die passagiers kunnen aanzetten tot overmatig alcoholgebruik. Klein schat dat bij minstens 11 procent van de valpartijen van cruiseschepen alcohol in het spel is.

Andere vormen van roekeloos gedrag - zoals klimmen op of over de reling, proberen een bepaalde beroemde filmscène na te spelen, of streven naar de perfecte selfie - kunnen ook dodelijk aflopen op een cruise.

Opzet kan ook de oorzaak zijn van incidenten waarbij iemand van boord slaat, bijvoorbeeld omdat een persoon is geduwd. Ze zijn ook vaak, tragisch genoeg, het resultaat van zelfmoord, waarbij mensen opzettelijk springen, aldus deskundigen.

Dit was bij Grimes niet het geval. Hij zei dat hij bij zijn val zijn bewustzijn verloor. Toen hij in het water bijkwam heeft hij tijdens de talloze uren dat hij op zee doorbracht, er geen moment aan gedacht op te geven. "Ik heb nooit aanvaard dat dit het einde van mijn leven zou zijn," aldus Grimes.

LEES OOK: Royal Caribbean biedt de langste cruise ter wereld aan: die duurt 274 dagen en kost minimaal €52.000 voor een binnenhut